Čo je vlastne akumulátor? 🔋
Vnútro autobatérie tvorí viacero kľúčových súčastí: olovené dosky, ktoré slúžia ako elektródy, separátory, ktoré ich navzájom oddeľujú a zabraňujú skratu, medzičlánkové prepoje zabezpečujúce prenos prúdu medzi jednotlivými článkami, a pólové vývody, cez ktoré sa energia dostáva von z batérie.
Akumulátor je typ elektrochemického zdroja, ktorý ukladá (akumuluje) elektrickú energiu a podľa potreby ju opäť uvoľňuje. Tento proces je možný vďaka chemickým reakciám medzi tromi hlavnými zložkami:
-
Zápornou elektródou (katódou)
-
Elektrolytom – pri klasických olovených akumulátoroch ide o roztok kyseliny sírovej a destilovanej vody
-
Kladnou elektródou (anódou)
Pri zatvorení elektrického obvodu dôjde k uvoľneniu energie – buď pri vybíjaní, alebo naopak pri nabíjaní. Výhodou akumulátora oproti bežným batériám (napr. tužkovým) je, že je možné ho opätovne nabiť, teda „oživiť“ aktívnu hmotu reaktantov.
Čo znamená, že je autobatéria bezúdržbová?
Maintenance Free = Bezúdržbová batéria, niekedy sa označuje skratkou MF.
V dnešnej dobe sa za bezúdržbovú autobatériu považuje taká, ktorá nevyžaduje dolievanie destilovanej vody ani kontrolu hladiny elektrolytu.
➡️ Bežné bezúdržbové baterky majú zvárané vrchné veko, ktoré sa nedá otvoriť, a sú vybavené špeciálnym labyrintovým systémom, ktorý bráni úniku elektrolytu – napríklad pri náklone batérie pri nehode alebo preprave.
Prečo niektoré batérie vodu strácajú a iné nie?
Elektrolýza: pri nabíjaní sa z elektrolytu uvoľňuje vodík a kyslík, čím dochádza k odparovaniu vody, zatiaľ čo množstvo kyseliny zostáva v batérii nezmenené.
V klasických údržbových autobatériách dochádza počas nabíjania k elektrolýze, čo je proces, pri ktorom sa z elektrolytu (roztoku H₂SO₄) uvoľňuje vodík a kyslík – teda zložky vody (H₂O). Tým, že tieto plyny unikajú, voda z batérie postupne ubúda.
🧪 Tento jav spôsobuje, že batéria vyžaduje pravidelné dolievanie destilovanej vody.
Naopak, bezúdržbové batérie sú vyrobené pomocou modernejších technológií. Výrobcovia do olovených dosiek pridávajú ďalšie prvky (tzv. legovanie), ako je napríklad vápnik alebo striebro, čo výrazne znižuje množstvo plynovania a tým aj straty vody.
Sú bezúdržbové autobatérie naozaj úplne bezúdržbové?
Piktogram údržby - vidlicový kľúč a skrutkovač.
❗ Nie úplne.
Bezúdržbové autobatérie sú „bezúdržbové“ iba z pohľadu dolievania destilovanej vody. Všetko ostatné si stále vyžaduje pozornosť.
Ako sa starať o bezúdržbovú batériu?
Kontrola napätia autobatérie pomocov multimetra.
Najdôležitejším pravidlom je: udržiavať batériu plne nabitú. To sa obvykle deje počas jazdy – dobíjaním pomocou alternátora.
Avšak ak:
-
jazdíte často krátke trasy
-
alebo vozidlo dlhšie stojí (napr. sezónne vozidlá cez zimu) ❄️
… alternátor nemá čas batériu dobiť. Preto odporúčame raz za mesiac skontrolovať napätie. Ak klesne pod 12,5 V, je vhodné batériu dobiť externou nabíjačkou.
AGM akumulátory – špecifické pravidlá
DO NOT OPEN - NEOTVÁRAŤ - upozornenie na baterií typu AGM.
Pri AGM batériách (Absorbent Glass Mat) platí jedno zásadné pravidlo:
Nikdy ich neotvárať a nedolievať! ❌
Odporúčaná údržba je pravidelné dobíjanie vhodnou nabíjačkou a starostlivosť o čistotu vonkajšieho povrchu a svoriek batérie. To isté platí pre batérie so zataveným vekom.
A čo kamiónové batérie? 🚛
Dvojica štartovacích batérií zapojených na 24 V, uložená v externom batériovom boxe nákladného vozidla.
Kamiónové batérie sa zvyčajne nepovažujú za bezúdržbové, pretože sú intenzívne zaťažované počas dlhých jázd. Neustále dobíjanie spôsobuje nadmerné plynovanie, čo vedie k odparovaniu vody z elektrolytu.
➡️ Preto je pri týchto batériách potrebné hladinu elektrolytu kontrolovať a vodu pravidelne dopĺňať.
Zhrnutie 📝
Bezúdržbová autobatéria je výhodná vo vozidle, kde sa neočakáva častá údržba. Hoci nepotrebuje dolievanie vody, stále si zaslúži pozornosť – najmä pravidelné dobíjanie. Ak ju budete udržiavať v dobrej kondícii, odmení sa vám dlhou výdržou a spoľahlivým štartom aj v tých najnáročnejších podmienkach.
Publikované: 16. Decembra 2023 | Aktualizované: 8. Júla 2025
Autor: Ing. Rudolf Golembiovský