Najprv si povieme čo to je akumulátor.
AKUMULÁTOR je elektrochemický zdroj elektrickej energie. Základná vlastnosť akumulátorov je akumulácia elektrickej energie(kumulovať či hromadiť, odtiaľ názov akumulátor). Aby akumulátor fungoval, musí byť zložený minimálne s 3 reaktantov. Prvým reaktantom je záporná elektróda (katóda), druhý reaktant vytvára prostredie, pri olovených akumulátoroch hovoríme o elektrolyte (roztok kyseliny sírovej a vody) a tretím reaktantom je kladná elektróda (anóda). Pri uzavretí elektrického obvodu začne v článku dochádzať ku chemickej reakcii. K vybíjaniu alebo k nabíjaniu. Pri vybíjaní prechádza elektrický prúd od zápornej elektródy ku kladnej, pričom dochádza ku premene chemickej energie na elektrickú, tento jav trvá do doby , kým nie je aktívna hmota reaktantov spotrebovaná. Akumulátor sa od bežných tužkových batérií a pod. rozlišuje tým, že aktívnu hmotu reaktantov počas životnosti akumulátorov možno opäť obnoviť pomocou nabíjania. Prúd elektrónov prinútime k opačnému priechodu, od kladnej elektródy k zápornej.
Čo je to bezúdržbový akumulátor a ako sa odlišuje od údržbového?
Výrazom bezúdržbový akumulátor (či autobatéria, motobatéria, atd.) v súčasnej dobe označujeme produkt, ktorý nevyžaduje kontrolu stavu hladiny elektrolytu ( roztok kyseliny sírovej a vody) a dolievanie destilovanej vody. Mnohé moderné batérie, ktoré majú horné viečko napevno pritavené ku spodnej schránke nie je možné otvoriť a ani kontrolovať. Tieto bezúdržbové batérie majú spravidla v hornej časti schránky integrovaný labyrintový systém, ktorý zabraňuje úniku elektrolytu pri náhodnom prevrátení batérie na bok , napr. pri preprave či nehode automobilu.
Prečo teda bezúdržbové akumulátory nie je potreba dolievať a údržbové áno? Dôvodom je nežiaduca chemická reakcia nazývaná elektrolýza, ktorá prebieha súčasne s požadovanými chemickými procesmi vnútri článku batérie. Pri elektrolýze roztoku kyseliny sírovej a vody (napr. u klasických zaplavených autobatérií sa jedná o 38 % roztok H2SO4) dochádza pri nabíjaní batérie k plynovaniu na každej vnútornej elektróde v článkoch. Plyny (prvky H a O) vodík a kyslík, ktoré sa tvoria na elektródach pri chemických procesoch a unikajú z batérie do priestoru, sú základnými stavebnými kameňmi molekuly vody=H2O (jeden atóm vodíku a 2 atómy kyslíku). Tým , že plyny unikajú z batérie, prakticky ubúda voda z roztoku. U bežných údržbových batérií tomuto javu nie je nijak zabraňované a úbytok vody je omnoho vyšší. Preto je potrebné pravidelne doplňovať destilovanú vodu. Elektrolýza samozrejme prebieha tiež u bezúdržbových typov batérií, avšak vďaka moderným výrobným technológiám sa jej je možné veľmi účinne brániť. Jedným z najúčinnejších prostriedkov obrany je pridávanie iných chemických prvkov do olovených dosiek (elektród), pri ich výrobe (proces sa nazýva legovanie=pridávanie). Vzácnejšie prvky môžu byť v našom prípade napr. kalcium alebo striebro.
Je bezúdržbový olovený akumulátor skutočne absolútne bezúdrodržbový?
Nie. Ako už bolo povedané vyššie, prívlastok bezúdržbový si akumulátor zaslúži iba z hľadiska kontroly stavu hladiny elektrolytu. Jednoducho povedané, neudržovať v tomto zmysle znamená nedolievať. Vo všetkých iných smeroch sa naopak údržba oplatí.
Akú údržbu vyžaduje bezúdržbový akumulátor?
Najdôležitejšie je udržovať batériu stále plne nabitú. Docieliť tohto stavu ide rôznymi spôsobmi. Počas prevádzky v motorovom vozidle dobíja batériu súčiastka nazývaná alternátor. Avšak v prípade že sa dlhodobo jazdia len krátke trasy alebo vozidlo dlhodobo stojí, alternátor nemá možnosť batériu primerane dobíjať. V tomto prípade odporúčame pravidelne (raz mesačne) kontrolovať stav nabitia akumulátora. V prípade, že napätie klesne pod 12,50V v kľudovom stave, čo najskôr akumulátor nabite vhodnou nabíjačkou.
Akumulátor typu AGM a údržba ?
Jediná údržba ktorá sa vykonáva na akumulátoroch typu AGM je dobíjanie. Akumulátor typu AGM nikdy NEOTVÁRAME a v žiadnom prípade NEDOLIEVAME. To isté platí pri akumulátoroch ktoré majú horné veko pritavené k telu batérie.
Kamiónové batérie a údržba ?
Kamiónové batérie ani v súčasnosti nemožno označiť za bezúdržbové z dôvodu, že sú využívané iným spôsobom ako klasické autobatérie. Zásadný rozdiel je v tom, koľko času vozidlo trávi jazdou. Počas jazdy sú batérie neustále dobíjané, čo spôsobuje neustále plynovanie a následný odpar vody z elektrolytu.