Po otvorení viečok je možné nahliadnuť do batérie a vidieť olovené platne.
Každý motorista už zažil nepríjemnú situáciu, keď auto odmietlo naštartovať kvôli poruche batérie. Väčšina ľudí vtedy jednoducho kúpi novú autobatériu a starú odovzdá do zberu. Často to však nie je nutné – problém nemusí byť v úplnom zlyhaní, ale v tzv. sulfatácii akumulátora.
Čo je sulfatácia?
Sulfatácia je proces, pri ktorom sa olovené dosky v batérii pokrývajú kryštálmi síranu olovnatého. Tento jav nastáva pri vybíjaní akumulátora. V normálnom cykle nabíjania a vybíjania vznikajú drobné usadeniny, ktoré sa pri nabíjaní znova rozpustia. Problém však nastáva, ak sa tieto molekuly zmenia na veľké, tvrdé kryštály. Tie už nie je možné pri bežnom nabíjaní odstrániť a natrvalo znižujú kapacitu batérie.
Výsledkom je, že motor sa nenaštartuje ani pri plnom nabití a svetlomety dokážu akumulátor vybiť za pár minút.
Najčastejšie príčiny sulfatácie
Hlboké vybitie batérie
Opakované vybíjanie „do nuly“ je pre akumulátor najškodlivejšie. Už po dvoch či troch takýchto prípadoch môže dôjsť k nezvratným zmenám.
Nízke teploty
Mráz sám o sebe autobatériu nepoškodzuje, najmä ak je plne nabitá. Problém nastáva pri krátkych jazdách, keď sa batéria nestíha dostatočne nabiť, pričom v zime motor spotrebuje viac energie.
Vysoké teploty
V motorovom priestore môže teplota stúpnuť až na 70 °C, čo zrýchľuje chemické reakcie a urýchľuje sulfatáciu.
Nesprávna manipulácia s elektrolytom
Pridanie koncentrovanej kyseliny či elektrolytu vedie k rovnakým následkom ako prehrievanie.
Dlhodobé skladovanie vybitej batérie
Ak je akumulátor uskladnený vybitý, dosky rýchlo zarastú kryštálmi a po niekoľkých týždňoch už nemusí byť použiteľný.
Ako zistiť, že batéria trpí sulfatáciou?
-
Pri údržbových autobatériách možno dosky skontrolovať priamo – biele kryštály sú oproti sivému olovu dobre viditeľné.
-
Pri bezúdržbových typoch sa sulfatácia prejavuje nepriamo: rýchlym vybíjaním, nadmerným varením elektrolytu či prudkým poklesom kapacity.
Možnosti odstránenia sulfatácie
Elektrickým prúdom
Používa sa špeciálne zariadenie – tzv. desulfatačná nabíjačka, ktorá vysiela impulzný prúd s vysokou amplitúdou. Tento prúd naruší kryštály a uvoľní dosky.
Lacnejšou alternatívou je opakované nabíjanie nízkym prúdom (cca 4 % kapacity batérie) počas 10 hodín pri napätí 14 V. Po 12-hodinovej prestávke sa cyklus opakuje aspoň trikrát. Na tento postup postačí kvalitná nabíjačka s možnosťou regulácie prúdu.
Chemickou cestou
Existujú postupy s využitím chemikálií, no sú zložité, vyžadujú odborné znalosti a nie sú medzi motoristami populárne.
Prevencia: ako predĺžiť životnosť batérie
-
Autobatériu skladovať vždy nabitú a ideálne mimo vozidla, ak sa dlhodobo nepoužíva.
-
Kontrolovať hladinu elektrolytu a v prípade potreby dolievať destilovanú vodu.
-
Pravidelne nabíjať pomocou vhodnej nabíjačky a sledovať hustotu elektrolytu.
-
Pamätať na to, že plne nabitá batéria znáša mráz bez poškodenia, kým vybitá je v zime veľmi náchylná na sulfatáciu.
Záver
Sulfatácia je najčastejšou príčinou predčasného zlyhania autobatérií. Včasným zásahom a vhodnou nabíjačkou je možné batériu často zachrániť a predĺžiť jej životnosť o niekoľko rokov. Správnou starostlivosťou, pravidelným nabíjaním a prevenciou môže akumulátor spoľahlivo slúžiť aj 6–7 rokov, čím ušetrí nielen peniaze, ale aj množstvo starostí.
Publikované: 16. septembra 2025
Autor: Ing. Rudolf Golembiovský